وب راه

ساخت وبلاگ

در این دوره مسیر شکل گیری ایده، هدف گذاری و تولید محتوا از ابتدا تا انتها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و ابزارهای مناسب برای تولید و انتشار یک محتوای مفید براساس اصول سئو معرفی میگردد.

تفسیر و تعریف های گوناگونی از مفهوم سئو در فضای وب و ذهن هر یک از ما وجود دارد. عده ای فکر می کنند که سئو یک فرآیند یکباره بوده و در زمانی کوتاه میتوانند به نتیجه ای شگرف دست یابند و حتی برای این موضوع مثال هایی از دوستان یا رقیبان خود در ذهن دارند و عده ای دیگر سئو را فرآیندی زمانبر و نیازمند تلاش بسیار توصیف میکنند.

ولی به راستی سئو چیست؟ در یک مثال توضیح میدهیم:

فرض کنید برای بررسی وضعیت دندان های خود (سئو سایت) به یک دندانپزشک متخصص (متخصص سئو) مراجعه میکنید. دندانپزشک پس از معاینه کلی دهان و دندان شما و براساس وضعیت فعلی آن به شما پیشنهاداتی میدهد مانند:

  • جرم گیری دندان (استفاده از گوگل وبمستر تولز)
  • سفید کردند دندان (بهینه سازی و افزایش سرعت سایت)
  • ارتودنسی (تعیین استراتژی محتوایی و ساختار کلی سایت)
  • پر کردن دندان (لینک سازی هدفمند)
  • کامپوزیت (استاندارد کردن کدهای سایت و استفاده از Schema)

هر یک از این فعالیت ها بر سلامت دهان و دندان شما (سئوی کلی سایت) موثر بوده و مستقیما توسط پزشک معالج انجام میشود ولی به این معنی نیست که دندان ها شما هرگز خراب نمیشوند یا دیگر نیازی به مراجعه مجدد به پزشک ندارید. البته ممکن است شما هرگز نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک را احساس نکنید البته به شرطی که کلیه دستورات و آموزش های او را به درستی انجام دهید.

پزشک شما به شما می آموزد که چگونه از دندان های خود مراقبت کنید (نگهداری عمومی سایت و وبمستر گوگل)، در چه زمان هایی مسواک بزنید (استراتژی تولید محتوا) و دقیقا به چه شکلی مسواک بزنید (تولید محتوای با کیفیت و سئو شده).

“هیچ پزشکی برای شما مسواک نمیزند حتی اگر بپذیرد که این کار را انجام دهد احتمالا هزینه بالایی برای آن دریافت خواهد کرد! و یا در نهایت شما از این کار رضایت کافی را نخواهید داشت.”

در دوره آموزش عملی سئو محتوا می آموزیم که چگونه دندان های خود را مسواک بزنیم!

دوره آموزش سئو و تولید محتوا

در دوره آموزش عملی سئو می آموزیم

  1. شناسایی صحیح کلمات کلیدی ارزشمند
  2. بررسی میزان رقابت و ارزش سرمایه گذاری هر کلمه
  3. تعیین استراتژی محتوایی براساس موضوع سایت
  4. تعیین ساختار و اسکلت بندی سایت براساس هدف گذاری انجام شده
  5. درک صحیح از نگاه گوگل به صفحات وب و نحوه تعیین کلمه کلیدی در آن
  6. اصول نگارش محتوا براساس استانداردهای سئو
  7. مراحل انتشار و پشتیبانی از محتوای تولید شده
  8. چگونه بالاتر از رتبه 1 گوگل باشیم؟!

مهندس امین اسماعیلی

  • رتبه ۲ رقمی کنکور سراسری و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشکده فنی دانشگاه تهران
  • مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما
  • مشاور سئو برترین وبسایت ها در کشور کانادا
  • مشاور سئو معتبر ترین وبسایت ها و شرکت های ایران
  • نویسنده بیش از ۱۰۰ مقاله معتبر در زمینه سئو و بهینه سازی
  • طراح و برنامه نویس بین المللی روبات های نرم افزاری

برگزاری اولین دوره آموزش سئو 2016

اولین دوره کارگاه یکروزه آموزش سئو در سال 2016 و تولید محتوا در تاریخ 30 بهمن 1394 و با 16 شرکت کننده برگزار شد. در این دوره رویکرد جدید گوگل به کلمات کلیدی و مفهوم گرایی منطقی ربات ها را بررسی کردیم، سپس با ارائه راهکارهای عملی آموختیم که متون خود را چگونه بازنویسی کنیم.

با استراتژی های محتوایی آشنا شدیم و آموختیم که هدف گذاری های خود را بر روی چه صفحاتی از سایت متمرکز کنیم. در نهایت با معرفی تکنیک های مختلف دریافتیم که میتوان بالاتر از رتبه یک گوگل هم بود!

در پایان دوره و پس از اعطای گواهینامه به شرکت کنندگان عکسی به یادگار گرفتیم.

دوره آموزش سئو

نظرات هنرجویان دوره اول سئو

قرار شد شرکت کنندگان نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه همین صفحه یا از طریق ایمیل به دست ما برسانند. هرکدام که به دست ما برسد در این صفحه قرار خواهیم داد.

جناب آقای میثم حکمت که در زمینه خدمات کامپیوتر و شبکه فعالیت میکنند پس از حضور در این دوره نظر خود را اینچنین بیان کردند.

کلاس بسیار پر محتوایی بود و دید من رو در برخی موارد تغییر داد. همین موضوع باعث شد درخواست سرفصل و جلسات بیشتر و تخصصی تر در زمینه سئو داشته باشم.

در ادامه انرژی مضاعفی از نظر آقای حکم گرفتیم جایی که گفته اند:

لازم دونستم با موبایل و در مسیر برگشت، هرچه زودتر مراتب تشکر خودم رو به اطلاع شما برسونم

برگزاری دومین دوره آموزش سئو و تولید محتوا در دانشگاه شریف

ستاک برنامه ای برخاسته از مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف است که برای پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان و نخبگان این دانشگاه و در آینده ی نزدیک برای سایر دانشگاه ها، در حال فعالیت است. با توجه به دعوت انجام گرفته از طرف ستاک دوره دوم بصورت اختصاصی برای استارت آپ های تحت پوشش این مجموعه و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید. با توجه به نگاه مهندسی و دقیق دانشجویان این دوره بسیار پرطراوت و چالشی برگزار شد که با سوالات بسیاری همراه گردید.

دوره آموزش سئو در دانشگاه شریف

 دوره سوم، تجربه ای جدید و مثبت

دوره سوم در تاریخ 31 اردیبهشت 1395 از ساعت 14 تا 18:30 برگزار شد. در این دوره 14 نفر شرکت داشتند که هرکدام با رویکرد و پیشینه متفاوتی در دوره آموزش سئو شرکت کرده بودند. حضور بانوان در دوره های آموزش سئو نشان دهنده پتانسیل های بالای این زمینه در راستای کارآفرینی است. امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد توجه بیشتر شرکت ها و سایت های فعال اینترنتی در زمینه تولید محتوا و سئو در داخل شرکت باشیم که این زمینه کاری بیش از پیش موجب درآمدزایی و اشتغال زایی در شرکت گردد.

آقای میثم جبلی به عنوان یکی از شرکت کنندگان دوره سوم آموزش سئو در مورد حضور خود در این جلسه گفته است:

مطالب به صورت دسته بندی شده بود که تو کیفیت ارائه تاثیر داشت ، ممنون از شما ، برای من مفید بود.

در میان شرکت کنندگان دوره مدیر یک شرکت تبلیغاتی، مدیر یک سایت شخصی، کارآموز شرکت طراحی سایت، دانشجوی علاقه مند، مسئول محتوای یک سایت خبری و کارمند بخش محتوای یک فروشگاه اینترنتی حضور داشتند که موجب شدند تنوع موضوعات و سوالات در کلاس بالا رفته و چالش های متفاوتی مورد بحث قرار گیرد. در پایان دوره عکسی به یادگار گرفتیم که مهمترن نکته برای ما در این تصویر، لبخند رضایت شرکت کنندگان بود.

دوره سوم کارگاه آموزش سئو

دوره چهارم آموزش سئو و تولید محتوا مقدمه ای بر گوگل وبمستر

با گذشت نزدیک به دو ماه از دوره سوم و با پایان ماه مبارک رمضان در نظر داریم در روز پنجشنبه به تاریخ 31 تیر 95 چهارمین دوره آموزش سئو را برگزار نماییم. تمام دوستانی که تا امروز اعلام آمادگی کرده بودند در اولویت ثبت نام قرار داشته و مستقیما با آنها تماس خواهیم گرفت.

یکی از پرتقاضاترین دوره های آکادمی وبسیما دوره تخصصی آموزش گوگل وبمستر است که با پایان دوره چهارم سئو و به فاصله حداکثر 6 هفته برای اولین بار برگزار خواهد شد. اولویت ثبت نام در کارگاه گوگل وبمستر با کسانی خواهد بود که دوره های پیشین سئو را شرکت کرده باشند.

شرکت کنندگان عزیز میتوانند برای شرکت در این دوره درخواست دریافت گواهی رسمی از طرف آژانس خلاقیت وبسیما را نیز داشته باشند که با نام خودشان و کد اختصاصی و بر روی قاب چوبی چاپ میگردد تا در پایان جلسه به آنها تقدیم شود.

برای ثبت نام در دوره به سایت ایوند مراجعه نمایید.

شما هم میتوانید در صورت تمایل به شرکت در این دوره ها در بخش ارسال دیدگاه اعلام نمایید و یا با عضویت در کانال تلگرام وبسیما آخرین اخبار و اطلاع رسانی ها را دریافت نمایید.

وب راه...
ما را در سایت وب راه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان webrah بازدید : 128 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 23:14

راه های مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای بک لینک سازی وجود دارد. راه های مستقیم به استراتژی های لینک بیلدینگ از جمله اشتراک گذاری محتوا، ایجاد پست مهمان، بازاریابی در شبکه های اجتماعی اشاره می کند و راه های غیر مستقیم به مواردی از جمله کسب بک لینک های طبیعی، ایجاد محتوای غنی و با ارزش در سایت خود (محتوایی که به دلیل اعتبار بالا افراد مختلف به نقل از شما در سایت های خود به اشتراک می گذارند) و … اشاره دارند.

در گذشته مقالات گوناگونی در مورد روش های کسب بک لینک رایگان و اینکه چرا خرید بک لینک اشتباه است منتشر کرده ایم. در اینجا سعی داریم الگوریتم محاسبه تاثیر بک لینک و استراتژی های درست در لینک سازی داخلی و خارجی را برای شما تشریح کنیم.

عصاره بک لینک چیست؟

عصاره لینک یا همان Link Juice اصطلاحی در علم سئو می باشد که به کیفیت و قدرتی که سایت ها توسط لینک های خارجی و داخلی کسب می کنند، اشاره می کند. ممکن است لینک دریافتی از یک سایت با اعتبار و ارزش بالا در مقایسه با یک سایت ضعیف تر تاثیر کمتری بر سئو سایت شما داشته باشد. چرا؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

کیفیت و قدرتی که توسط این گونه از لینک ها به سایت شما انتقال می یابد را عصاره یا تاثیر بک لینک می گویند. قدرت و کیفیت لینک ها مستقیما به کیفیت و قدرت سایت های لینک دهنده و میزان لینک های خروجی از آنها بستگی دارد.

محاسبه میزان تاثیر بک لینک

بطور معمول زمانیکه در حال ایجاد یا تهیه بک لینک از سایت ها هستیم تنها به تعداد بک لینک ها، میزان اعتبار و جایگاه آن ها توجه میکنیم ولی این مسئله به تنهایی پاسخگوی ما برای انتخاب بهترین گزینه نیست. میزان لینک دهی سایت به سایت های دیگر نیز باید مورد توجه ما قرار گیرد. در ادامه حالت های گوناگون را بررسی خواهیم کرد.

فرض کنید سایت A  و سایت B هردو در فاکتور های رتبه بندی یکسان هستند و سایت A دارای یک بک لینک خارجی می باشد در حالی که سایت B هیچ بک لینکی ندارد. سایت A دارای رتبه بهتری در موتور های جستجو می باشد چرا که کیفیت و قدرت از سایت بک لینک دهنده به این سایت هم انتقال یافته است.

حالا فرض کنید سایت B هم یک بک لینک دریافت کند مسلما نتایج در رتبه بندی موتور های جستجو متفاوت خواهد بود. در این شرایط هر کدام که کیفیت بک لینک ها بالاتر باشد رتبه بهتری کسب خواهند کرد.

همان طور که در تصویر می بینید سایت A چهار بک لینک خارجی از سایت های دیگر در یافت می کند در حالی که سایت B دو بک لینک خارجی دریافت می کند. همه سایت های لینک دهنده به این دو سایت نیز از نظر اعتبار و ارزش یکسان هستند.

از آنجا که تعداد لینک های خارجی سایت A بیشتر از سایت B می باشد کیفیت و قدرت بیشتری از بک لینک های خود دریافت خواهد کرد و به احتمال زیاد رتبه بهتری را نسبت به سایت B کسب خواهد کرد. (در شکل مشخص شده که عصاره بیشتری نصیب سایت A شده است)

تاثیر بک لینک

حالا فرض کنید سایت هایی که به سایت A لینک می دهند به دیگر سایت ها نیز لینک می دهند در حالی که سایت هایی که به سایت B لینک میدهند فقط و فقط به سایت B لینک می دهند در این صورت با وجود اینکه تعداد بک لینک های خارجی سایت B کمتر است ولی عصاره بیشتری نصیب آن خواهد شد، در نتیجه رتبه سایت B در موتور های جستجو بهتر خواهد بود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید آب بیشتری وارد ظرف B شده در حالیکه تعداد بک لینک های کمتری دارد.

تاثیر تعداد بک لینک بر ارزش آن

نقش تگ نوفالو در ارزش بک لینک

بسیاری سایت ها از تگ نوفالو در لینک های خود استفاده می کنند، در این صورت موتور های جستجو به دنبال این نوع لینک ها نمی روند و عصاره لینک به آنها منتقل نمیشود. عده ای بر این باورند که با استفاده از تگ نوفالو می توان عصاره بک لینک ها را بر روی صفحات خاصی متمرکز کرد. این فرایند سبب می شود به جای اینکه قدرت لینک های مایع در صفحات مختلف پخش شود روی یک یا دو صفحه متمرکز شود.

حال برای درک بیشتر از تگ های نوفالو به تصاویر زیر دقت کنید. سایت لینک دهنده اعتبار و ارزش کاملا مشخصی دارد که با حجم مشخصی از مایع در ظرف آن نشان داده شده، این اعتبار به طور مساوی میان سایت هایی که به آنها لینک داده شده تقسیم شده است.

عده ای فکر میکنند لینک نوفالو همانند یک شیر بسته عمل کرده و موجب شده هیچ ارزشی به سایت سوم انتقال نیابد. تصویر زیر نشان دهنده این مسئله است.

تاثیر لینک نوفالو

در حالیکه این ایده اشتباه است. در شرایطی که یکی از لینک های صفحه نوفالو باشد باز هم ارزش و اعتبار صفحه مادر بین همه مساوی تقسیم میشود تنها سهم سایت نوفالو شده به آن منتقل نشده و هدر میرود.

تاثیر لینک نوفالو

استراتژی لینک سازی داخلی

براساس همین الگوریتم همواره لینک به صفحات داخلی سایت بدون تگ نوفالو قرار داده میشود، با این کار شما یک جریان آب میان صفحات خود ایجاد کرده و موجب میشوید کل صفحات سایت بصورت همزمان پیشرفت کنند. با لینک سازی داخلی شما با استفاده از صفحات معتبر و ارزشمند خود سایر صفحات سایت را نیز تقویت کنید.

معمولا مدیران وبسایت ها از لینک دهی به سایت های دیگر پرهیز میکنند یا اگر هم لینکی قرار دهند بصورت نوفالو خواهد بود. این روش با گفته هایی که تا اینجا داشتیم درست و منطقی بنظر میرسد ولی در مواردی لینک دهی به سایر سایت ها میتواند برای خود شما نیز ارزشمند باشد.

فرض کنید که مقاله ای در مورد ارزش و جایگاه بک لینک و روش های گوگل برای جلوگیری از خرید و فروش بک لینک نوشته اید. در اینصورت اگر لینک سازی هدفمند به صفحات راهنمای گوگل در همین زمینه انجام دهید، کاربران سایت قادر خواهند بود به سرعت منابع معتبر مرتبط با آموزش شما را پیدا کنند. همین شرایط برای ربات های گوگل هم صادق است.

ربات ها میتوانند براساس موضوع صفحات لینک شده در محتوای شما و با بررسی ارزش و اعتبار آنها میزان قابل اعتماد بودن محتوای شما را تشخیص داده و موضوع اصلی صحبت شما را درک کنند.

استراتژی لینک سازی خارجی

روش های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد که پیشنهاد وبسیما همواره استفاده از تکنیک های کلاه سفید و کسب بک لینک های طبیعی بوده است. با این وجود مهم نیست استراتژی شما دقیقا چیست، بهتر است موارد زیر را هنگام دریافت بک لینک خارجی و سایتی که از آن لینک خواهید گرفت در نظر داشته باشید.

  • محتوای سایت مورد نظر در ارتباط با موضوع کاری شما باشد
  • ترجیحا سایت فعال بوده و محتوای آن بصورت مستمر بروزرسانی شود
  • جایگاه سایت هدف در نتایج گوگل و کلمات مورد نظر شما مناسب باشد
  • محتوای موجود در صفحات واقعی بوده و توسط ربات های خودکار تولید نشوند
  • تعداد لینک های خارجی در سایت زیاد نباشد و این لینک ها به صفحاتی با موضوع مرتبط با سایت باشند
  • تعداد و کیفیت لینک های ورودی به آن سایت را بررسی کنید
  • سایت مورد نظر در شبکه های اجتماعی فعال و دارای مخاطب باشد
  • صفحات سایت دارای رتبه مناسبی در موتور های جستجو باشد

معمولا شما هنگام لینک سازی با پیشنهاداتی مواجه میشوید که ممکن است وسوسه انگیز باشند ولی دقت کنید که قرار دادن لینک خود در سایت هایی با شرایط زیر ممکن است موجب جریمه یا افت جایگاه سایت خود شوید.

  • صفحاتی که دارای لینک های خارجی زیادی باشد
  • صفحاتی که در موتور های جستجو ایندکس نشود
  • بک لینک های پولی و با تعداد زیاد
  • تبادل لینک با سایت های نامعتبر
  • دریافت بک لینک از سایت های با کیفیت کم

وب راه...
ما را در سایت وب راه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان webrah بازدید : 113 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 23:14

دو سبک شناخته شده و رایج در طراحی سایت عبارتند از طراحی تخت (Flat Design) و متریال دیزاین (Material Design). دو سبک طراحی سایت که بر اساس دیدگاه های یکسان شکل گرفته اند؛ یکی کاملا جدید و دیگری در حال تبدیل شدن به یک مد زود گذر. طراحی تخت روندی از طراحی سایت است که خود به خود و در مرور زمان رشد کرده است و متریال دیزاین مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل های تدوین شده برای رسیدن به یک سبک طراحی بی نظیر است.

در این مقاله تلاش میکنیم تفاوت های میان این دو سبک طراحی سایت را بهتر شناخته و دریابیم که هرکدام از آنها چه زمانی کارایی بیشتری خواهند داشت. برای دستیابی به این هدف ابتدا باید هریک را دقیق تر بشناسیم. ادامه به بررسی تفاوت های اصولی و پایه ای می پردازیم که به ظاهر و اسکیومورفیسم (Skuomorphism) انها مرتبط است.

اسکیومورفیسم در طراحی سایت چیست؟

منظور از اسکیومورفیسم طراحی هایی است که برای همانند سازی با دنیای فیزیکی به کار میرود. یعنی هر برنامه و ابزاری که در فضای مجازی ساخته میشود برگرفته از ظاهر آن در دنیای واقعی باشد. بارزترین مثال برای اسکیومورفیسم استفاده از صفحات دفتر با خط کشی های قرمز و مشکلی برای طراحی یک نرم افزار یادداشت در موبایل است.

در این تکنیک تلاش میشود فضای سه بعدی برای کاربر شبیه سازی شده و تا حد امکان رنگ های نزدیک به طبیعت در طراحی به کار گرفته شود. تصویر زیر نمونه طراحی اپلیکیشن های گوناگون در نسخه های قدیمی تر گوشی های آیفون است. در طراحی سایت هم موارد بسیاری از این تکنیک مشاهده میشود.

شبیه سازی سایت با داخل یک خودرو یا یک میز تحریر نمونه هایی از بکارگیری اسکیومورفیسم در طراحی سایت هستند.

اسکیومورفیسم در طراحی سایت

مشکل اینجاست که اکثر این طراحی ها تنها به شباهت ظاهری توجه کرده و از کارایی و سرعت محصول نهایی میکاهد، در نهایت دنیای طراحی به این نتیجه رسید که برای جلب رضایت مشتریان عامل دیگری نیاز است چیزی که تمام عناصر لازم برای تزیین را حذف کرده و به جای آن به کارآیی، سرعت بارگذاری و محتوای کارامد را در الویت قرار می دهد. طراحی تخت نتیجه از این ایدئولوژی بوده و در نقطه مقابل اسکیومورفیسم قرار میگیرد.

سبک طراحی تخت در طراحی سایت

با توجه به قابلیت های طراحی تخت و استقبال کاربران از آن، به سرعت در میان طراحان وبسایت محبوب شده است. محبوبیت این سبک تا جایی پیشرفت که از مرزهای طراحی سایت فراتر رفته و به یک سبک طراحی گرافیکی نیز تبدیل گشت.

طراحی تخت را یک روش ساده گرا می نامند که بیشتر روی کارآمدی تاکید دارد تا این که به واقعیت نزدیک باشد.

طراحی تخت در بسیاری جهات طراحی بر اساس اصول پایه و ابتدایی است، در این نوع طراحی تمام استایل هایی که  باعث سه بعدی و واقعی به نظر آمدن می شود حذف می شوند؛ مانند سایه، شیب و بافت های نمایش دهنده جنس مانند چوب و چرم.

سبک فلت دیزاین در طراحی سایت

همین طور در این نوع طراحی سعی شده است از بوردرهای ضخیم و رنگ های جیق و براق استفاده نشود، در عوض از رنگ های تخت و تصاویر گرافیکی تخت استفاده شده و طراحی تخت صرفا بر پایه آیکن ها، تایپوگرافی و رنگ متمرکز شده است.

مزایای طراحی تخت

  • طراحی تخت را می توان به راحتی در طراحی سایت های ریسپانسیو به کار گرفت.
  • سادگی در طراحی و حذف فاکتورهای غیرضروری مانند سایه ها و انیمیشن ها موجب کاهش حجم صفحات و افزایش سرعت بارگذاری آنها میشوند.
  • حذف المان های غیر ضروری در طراحی موجب تسهیل روند طراحی سایت افزایش سرعت پروزه می شود.
  • نبود عناصر اسکیومورفیک خواندن و درک مطالب سایت را برای کاربران ساده و سرعت میکند.

معایب طراحی تخت

  • این نوع طراحی شما را محدود به اشکال و ایکون های ساده و رنگ های روشن و یکنواخت می کند.
  • بعنوان یک شرکت طراحی سایت نمیتوانید همه پروژه های خود را با این سبک پیش ببرید زیرا به سرعت اسیر تکرار و یکنواختی خواهید شد.
  • بسیاری از وب سایت ها برای هدایت کاربران نیاز به گرافیک سنگین و تصاویر پیچیده دارند که با وجود طراحی تخت این نیاز برطرف نخواهد شد.
  • کمبود سایه، برجستگی و حاشیه محدودیت هایی برای جلب توجه کاربران و تشویق آنها به کلیک کردن است.

سبک طراحی متریال در طراحی سایت

یکی از انتقاد هایی که به طراحی تخت وارد میشود این است که؛ در طراحی تخت در حذف عناصر اسکیمورفیسم اغراق زیادی شده است. در مقابل طراحی متریال اهمیت زیادی به انیمیشن می دهد. می توان گفت طراحی متریال یا همان Material Design نسخه به روز شده طراحی تخت است، اما با انیمیشن های زیبا و گرافیک پیچیده تر. طراحی متریال مجموعه ای از استاندارد های طراحی سایت است که توسط گوگل معرفی شده اند.

تکنیک متریال دیزاین در طراحی سایت

می توان گفت طراحی متریال نسخه ای مکتوب، مستند و علمی از طراحی تخت است که در ابتدا برای طراحی برنامه های کاربردی موبایل های اندرویدی استفاده می شد و خیلی سریع جای خود را در بین طراحان وب پیدا کرد.

مهمترین ویژگی طراحی متریال در مقایسه با طراحی تخت عبارتند از؛ استفاده از سایه ها، محور Z و عمق در صفحه، انیمیشن های پیچیده ولی سبک و بکارگیری ترکیب رنگ های مشخص.

مزایای طراحی متریال

  • نمایش سه بعدی تعامل با کاربر را آسان میکند.
  • برخلاف طراحی تخت استاندارد ها و دستورالعمل های مشخصی برای طراحی وجود دارد.
  • یکپارچگی در طراحی شما میان سایت و اپلیکیشن به راحتی حفظ میشود.
  • اگر به افزودن انیمیشن به سایت یا اپلیکیشن علاقه دارید طراحی متریال این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار میدهد.

معایب طراحی متریال

  • چه خوشتان بیاید یا نه طراحی متریال ارتباط ناگسستنی با گوگل دارد اگر شما می خواهید از گوگل فاصله بگیرید و سایت یا اپلیکیشنی با هویت یکتا ایجاد کنید کار سختی در انتظار شماست.
  • انجام تغییرات در چهارچوب اولیه دشوار است.
  • انیمیشن یا تصاویر متحرک باعث می شود تا باتری موبایل سریعتر خالی شود.
  • اجبار برای استفاده از راهکارها و دستورالعمل های ارائه شده توسط گوگل خلاقیت های فردی را سرکوب میکند.

نتیجه گیری: متریال دیزاین بهتر است یا فلت دیزاین؟

طراحی متریال یک تغییر مسیر از طراحی تخت به حساب نمی آید، بلکه هر دو سبک طراحی از یک نوع زیبایی شناختی یکسان استفاده میکنند. رابط های کاربری در طراحی متریال را می توان نوعی رابط کاربری در طراحی تخت دانست در صورتی که انیمیشن های طراحی شده از طریق طراحی متریال بسیار مورد علاقه بوده و به سایت ها و اپلیکیشن ها جلوه ای دوستانه تر میبخشد. می توان این دو سبک طراحی را ترکیب کرد و از مزایای هر یک بهره برد.

از نظر من وبسیما سایت های تخت کاربردی تر هستند و نسبت به سایت های متریال با انیمیشن و گرافیک های پیچیده  سریعتر بارگذاری می شوند، اگر می خواهید سایتی طراحی کنید که ساده باشد، بر روی هر نوع دستگاه و سایز صفحه نمایش کاربر پسند باشد طراحی تخت گزینه ی مناسب تری است.

اگر علاقه ای به انیمیشن و تصاویر متحرک ندارید و بیشتر به کارآیی سایت و سادگی آن اهمیت می دهید طراحی تخت انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود اما اگر می خواهید سایتی زیبا و تجملی داشته باشید قطعا طراحی متریال برای شما مناسب تر است.

همچنین میتوانید همانند وبسیما طراحی تخت را انتخاب کرده و با خلاقیت خودتان انیمیشن ها و پیچیدگی ها را با آن اضافه کنید.

نظرات خود را در مورد فریم ورک های طراحی سایت و سبک های طراحی با ما در میان بگذارید. بنظر شما کدامیک موفق تر بوده اند و کدامیک آینده روشن تری خواهد داشت؟

وب راه...
ما را در سایت وب راه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان webrah بازدید : 166 تاريخ : يکشنبه 27 تير 1395 ساعت: 23:14

یکی از مهمترین مسائل هنگام طراحی سایت توجه به فرم های ارتباط با مشتری، ثبت نام، ورود، سفارش و … است. فرم های تماس مهمترین درگاه ارتباطی شما با کاربران سایت می باشد که علاوه بر طراحی زیبا نیازمند کارایی بالا نیز هستند.

قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید اول مطمئن شوید که فرم های ارسالی توسط کاربران به دست شما میرسند. ممکن است بنظر بدیهی باشد ولی به تازگی یک آزمون ساده بر روی 50 وبسایت فعال ایرانی انجام دادیم که تنها 8 سایت پرسش ارسالی از طریق فرم تماس خود را پاسخ دادند.

در این مقاله از وبسیما 10 اصل مهم در طراحی فرم های تماس را به شما معرفی میکنیم که هنگام طراحی سایت یا نگهداری آن باید به آنها توجه کنید.

فرم تماس سایت کوتاه باشد

واقعیت این است که کاربران علاقه ای به پر کردن فرم های طولانی ندارند. به عنوان یک کاربر اینترنتی در هفته باید با چندین فرم اینترنتی برای ثبت نام در سایت و غیره جدال داشته باشم.

احتمالا خود شما هم حداقل یک یا دو بار در هفته از پر کردن فرم ها به خاطر طولانی بودن فرم و یا درخواست کامل اطلاعات شخصی انصراف می دهید. بنابر این اگر می خواهید شانس تکمیل فرم تماس یا ثبت نام شما توسط کاربران افزایش یابد آنها را دوباره بازبینی کرده و فیلدهای اضافه را حذف کنید.

نمونه طراحی فرم ثبت نام سریع

در طراحی فرم های سایت، تنها اطلاعاتی را از کاربران بخواهید که واقعا به آنها نیاز دارید.

برای فیلدهای خاص مقدار پیش فرض تعیین کنید

به عنوان مثال اگر کسب و کارتان در ایران است بسیاری از افرادی که با وب سایت شما در ارتباط هستند نیز از ایران هستند. بنابراین میتوانید هنگام ایجاد فرم خود مقدار پیش فرض فیلد کشور را ایران قرار دهید.

استفاده از مقدار پیش فرض در طراحی فرم تماس

اگر بیشتر کاربران شما هنگام ارسال پیام و درخواست پشتیبانی بخش فنی را انتخاب میکنند باید فیلد انتخاب موضوع پیام شما نیز بصورت پیش فرض بر روی بخش فنی تعیین شده باشد. تصویر بالا نمونه از فرم ارسال درخواست در بخش پشتیبانی وبسیما است.

از فیلد های اجباری به ندرت استفاده کنید

هر فرم تماس در سایت شما حداقل باید یک فیلد اجباری داشته باشد و این گزینه معمولا برای ایمیل یا شماره تماس فرد در نظر گرفته میشود. اما در بسیاری موارد مشاهد میکنیم که طراح سایت فیلدهای غیر ضروری را نیز به حالت اجباری قرار داده و از کاربران اطلاعاتی را درخواست میکند که در اختیار ندارند و یا حتی دلیلی برای ارائه آن به شما وجود ندارد.

هرچقدر فیلدهای اجباری شما زیاد شوند و پیچیدگی اطلاعات ورودی برای آنها بالا رود شانس شما برای جذب مشتری و تکمیل فرم کاهش خواهد یافت.

قابلیت ثبت نام سریع در سایت

در فرم های ثبت نام امکان ثبت نام از طریق گوگل، فیس بوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی دیگر را هم قرار دهید. در حال حاضر بیشتر شبکه های اجتماعی API مورد نیاز برای ارتباط از طریق سایت را در اختیار کاربران قرار داده اند و شما میتوانید مسیر عضویت افراد در سایت خود را تا حد بسیار زیادی ساده تر کنید.

بکارگیری تکنولوژی Ajax در طراحی فرم سایت

هیچ چیز آزار دهنده تر از مشاهده ی پیغام خطا جهت اصلاح و تغییر اطلاعات وارد شده بعد از پر کردن یک فرم بلند نیست. تکراری بودن نام کاربری، درست نبودن فرمت ایمیل، پیچیده نبودن پسورد و مواردی از این دست که مانع ارسال فرم میشوند انگیزه افراد برای تکمیل را کاهش میدهد.

تکنولوژی Ajax به شما امکان میدهد خطاهای موجود در فرم را به کاربر نمایش دهید. بدون آنکه صفحه مجدد بارگذاری شود و یا اطلاعات سایر فیلدها از دست بروند. معمولا کاربران بعد از تکمیل و ارسال یک فرم طولانی خیلی سخت حاضر میشوند اطلاعات آن را ویرایش کنند چه برسد به آنکه مجبور باشند از ابتدا آن را تکمیل کنند.

نمایش مناسب در موبایل و تبلت

امروزه بسیاری از مردم از طریق تلفن همراه و یا تبلت به دنیای وب دسترسی دارند. به همین دلیل همیشه باید مطمین باشید که فرم هایتان در صفحه نمایش کوچک نیز به راحتی قابل استفاده است. اگر طراحی سایت ریسپانسیو را نادیده بگیرید نزدیک به 50 درصد (برای تجارت های گوناگون متفاوت است) کاربران را از دست خواهید داد.

گزینه های جایگزین برای فرم تماس داشته باشید

ایا شما حساب توییتر یا صفحه فیس بوک برای وب سایت خود دارید؟ اگر دارید لینک تجارت خود در این شبکه های اجتماعی را در اختیار کاربران خود قرار دهید تا از این طریق کاربران بتوانند به راحتی با شما در تماس باشند.

اصول فرم تماس در طراحی سایت

ایمیل ابزار بسیار مناسبی برای برقرای ارتباط است ولی شاید در ابتدا کاربران ترجیح دهند از حساب های توییتر و فیس بوک استفاده کنند، شاید حتی برای آنها راحت تر باشد که مستقیما با شما تماس بگیرند. صفحه تماس با ما در وبسیما میتواند الگوی مناسبی برای شما باشد.

استفاده از آنتی اسپم آسان در فرم تماس

ربات های آزار دهنده و ارسال ایمیل های اسپم موجب شده است که شاهد استفاده از کپچا یا فیلدهای آنتی اسپم در طراحی فرم های تماس باشیم. این مسئله امنیت سایت شما را افزایش داده و استفاده از منابع سرور را به شدت کاهش میدهد. چنین گزینه هایی باید به گونه ای طراحی شوند که برای ربات ها دشوار بوده اما برای کاربران ساده باشند.

گاهی اوقات فیلدهای مربوط به کپچا بقدری پیچیده هستند که کاربران باید چندین بار صفحه را رفرش کنند تا یک سوال قابل حل مشاهده کنند.

استفاده از فیلدهای HTML5 در فرم

مرورگرهای جدید و مدرن همگی فیلدهای HTML5 را شناسایی کرده و به خوبی نمایش میدهند. قابلیت های جالبی در HTML5 اضافه شده است که به برای نمایش اجباری بودن فیلدها و یا درست بودن آدرس ایمیل بسیار کاربردی هستند. شما میتوانید بدون استفاده از Ajax برخی از بررسی های امنیتی را قبل از ارسال فرم انجام دهید.

تصویر زیر نمونه ای از پیام های HTML5 در فرم ارسال دیدگاه وبسیما است.

استفاده از HTML5 فرم ارسال دیدگاه

سخن پایانی، دیگر مشتری های خود را از دست ندهید!

درست از همان لحظه ای که کاربر فرم سایت شما را تکمیل و ارسال میکند منتظر دریافت پاسخ از شماست، هرچقدر این زمان کوتاهتر باشد اعتبار شما نزد او افزایش خواهد یافت و احتمال مراجه مشتری به شرکت های دیگر کاهش می یابد. در نتیجه دریافت فرم تماس در ایمیل، زمانی کارایی خواهد داشت که شما بصورت مستمر ایمیل خود را چک کنید و در لحظه پاسخ گوی مشتریان باشید.

بهتر است پیام کاربران را در محیطی دریافت کنید که بیشتر در آن حضور دارید و سریعتر از تغییرات آن مطلع میشوید.

اگر از کاربران وردپرس و بطور مشخص افزونه فرم تماس 7 هستید میتوانید از افزونه اتصال فرم تماس به تلگرام که توسط آژانس خلاقیت وبسیما پیاده سازی و ارائه شده است استفاده نمایید. این افزونه به شما امکان میدهد فرم های ارسالی توسط کاربران را مستقیما در تلگرام خود دریافت و مشاهده کنید.

وب راه...
ما را در سایت وب راه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان webrah بازدید : 161 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1395 ساعت: 11:03